Güncel

ABD ve İran Hürmüz Boğazı için anlaşmaya vardı

İsviçre’de gerçekleştirilen yoğun diplomatik temasların ardından ABD ile İran arasında Hürmüz Boğazı’nda gemilerin güvenli geçişine ilişkin bir mekanizma kurulması konusunda uzlaşmaya varıldığı açıklandı.

Abone Ol

İsviçre’de gerçekleştirilen yoğun diplomatik temasların ardından ABD ile İran arasında Hürmüz Boğazı’nda gemilerin güvenli geçişine ilişkin bir mekanizma kurulması konusunda uzlaşmaya varıldığı açıklandı.

Tahran yönetimi, yaklaşık 18 saat süren görüşmelerin ardından bazı başlıklarda önemli ilerleme sağlandığını duyurdu.

60 günlük yol haritası

Görüşmelere ilişkin yapılan açıklamalarda, siyasi düzeyde süreci yönlendirecek üst düzey bir komite kurulması konusunda mutabakat sağlandığı belirtildi. Bu komitenin, 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya ulaşılmasını hedefleyen bir yol haritası üzerinde çalışacağı ifade edildi.

Ayrıca müzakere heyetlerinin çalışmalarını tamamladığı, teknik ekiplerin ise süreci detaylandırmaya devam ettiği aktarıldı.

Bölgesel temaslar ve arabuluculuk

Görüşmelerin arabuluculuk çerçevesinde sürdüğü belirtilirken, Pakistan ve Katar tarafından yapılan açıklamalarda toplantıların yapıcı ve olumlu bir atmosferde geçtiği ifade edildi.

Tarafların, diplomatik sürecin devamı için siyasi düzeyde koordinasyonun artırılması konusunda da uzlaştığı kaydedildi.

“İslamabad Mutabakatı” iddiası

Açıklamalarda ayrıca 14 Haziran’da savaşın sona erdirilmesi ve sorunların diplomatik yollarla çözülmesini öngören 14 maddelik bir mutabakatın imzalandığı ileri sürüldü.

“İslamabad Mutabakatı” olarak adlandırılan metnin, Mesud Pezeşkiyan ile ABD Başkanı Donald Trump tarafından dijital ortamda imzalandığı iddia edildi.

Hürmüz Boğazı’nın önemi

Stratejik enerji taşımacılığı açısından kritik öneme sahip Hürmüz Boğazı için oluşturulacak yeni güvenlik mekanizmasının, bölgedeki deniz trafiğinin güvenliğini artırmayı hedeflediği belirtildi.

Sürecin ilerleyen günlerde teknik ve diplomatik görüşmelerle daha da netleşmesi bekleniyor.